Ποιος θεωρείται καλός επαγγελματίας σκίπερ; (μέρος 2ο)

Παροχή υπηρεσιών προς τους πελάτες

Στο πρώτο κομμάτι αυτής της σειράς άρθρων αναλύσαμε το ναυτικό κομμάτι της εργασίας του επαγγελματία σκίπερ, δηλαδή οτιδήποτε είναι απαραίτητο για να ασκεί κανείς ασφαλώς το επάγγελμα. Αυτό όμως είναι απλά ένα μικρό κομμάτι από το σύνολο των χαρακτηριστικών που επιβάλλεται κανείς να πληροί για να θεωρείται σωστός στην εργασία του, όπως πολύ σωστά επισήμαναν και αρκετοί συνάδελφοι στα σχόλια της πρώτης ανάρτησης.

Έτσι στο δεύτερο αυτό μέρος θα ασχοληθούμε, ίσως με το πιο σημαντικό κομμάτι, αυτό της εξυπηρέτησης πελατών που είναι ουσιαστικά και αυτό που ξεχωρίζει τον επαγγελματία σκίπερ από αυτόν που το κάνει για αναψυχή. Θα δούμε δηλαδή το επάγγελμα από τη σκοπιά που μας συνδέει με τον τομέα της φιλοξενίας ή της εστίασης.

Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά κάποια από τα σημεία που θα ήταν καλό κάποιος να δώσει βάση:

Να είναι καλός host

Ουσιαστικά το πιο βασικό από τα χαρακτηριστικά, αφού αυτή η εργασία, ειδικά για τις πολυήμερες κρουαζιέρες, θα μπορούσε να παρομοιαστεί με ένα πλωτό ξενοδοχείο και ενίοτε εστιατόριο όπου ο σκίπερ εκτός από τον κυβερνήτη του σκάφους, κάνει τον οργανωτή του προγράμματος διακοπών, τον ξεναγό, τον ψυχολόγο και πολλά άλλα…

Επικοινωνιακές δεξιότητες

Ο σκίπερ πρέπει να έχει το χάρισμα της επικοινωνίας, να είναι ευχάριστος και φιλόξενος χαρακτήρας, να αντιλαμβάνεται τι χρειάζεται να κάνει για να έχει πάντα αποτελεσματική επικοινωνία με τον πελάτη.

Γνώση ξένων γλωσσών

Αν κάποιος δεν γνωρίζει καλά αγγλικά ίσως να ήταν καλύτερα να αλλάξει επάγγελμα. Ιταλικά Γαλλικά, Γερμανικά, Ρώσικα, Ισπανικά και Κινέζικα θα θεωρηθούν προσόν!

Να ξέρει να επιβάλλεται με τρόπο

Πάντα με τη χρήση διπλωματίας να τους δώσει να καταλάβουν ότι αυτός έχει τον τελευταίο λόγο για τις αποφάσεις για το καλό και την ασφάλεια όλων. Για παράδειγμα να μπορεί να εξηγήσει με ωραίο τρόπο γιατί δεν γίνεται να πάνε μονόμπρατσο στη Μύκονο για πάρτυ χωρίς να χαλάσει την εορταστική διάθεση.

Ευελιξία

Να μην έχει στάνταρ προορισμούς για όλους, αλλά να είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται τι φαντάζονται οι πελάτες του και να τους κάνει προτάσεις όσο πιο κοντινές σε αυτά, με βάση τι υπάρχει διαθέσιμο και ταυτόχρονα είναι εφικτό να γίνει.

Αντίληψη

Να αντιλαμβάνεται τη δυναμική των ατόμων που σχηματίζεται στο σκάφος και με τη χρήση της ενσυναίσθησης αλλά και της κοινής λογικής, να παίρνει το feedback και να συμπεριφέρεται αντίστοιχα.

Να γνωρίζει / ορίζει τα όρια

Ναι μεν φιλικός και ανοιχτός με τους πελάτες αλλά να ξέρει μέχρι που μπορεί να φτάσει. Οι πελάτες παραμένουν πελάτες, οποιαδήποτε παραπάνω επιδίωξη συνήθως δημιουργεί προβλήματα στο ναύλο.

Προσεγμένη εμφάνιση

Από τη στιγμή που η φύση του επαγγέλματος περιέχει την καθημερινή συναναστροφή με διαφορετικούς ανθρώπους, είναι πολύ βασική η έμφαση στην ατομική υγιεινή, η περιποιημένη εμφάνιση και η σωστή επιλογή ρουχισμού.

Καλός συγκάτοικος

Καλείται να συγκατοικήσει για αρκετές μέρες με αγνώστους σε λίγα τετραγωνικά μέτρα, χωρίς πραγματικούς τοίχους και καμιά φορά χωρίς προσωπικό χώρο για να απομονωθεί, άρα σίγουρα συνιστάται προσοχή.

Προσαρμοστικότητα / ανεκτικότητα

Πολύ βασικά χαρακτηριστικά καθώς συχνά σε αυτό το επάγγελμα κανείς καλείται να εξυπηρετήσει ανθρώπους από όλο τον κόσμο, από διαφορετικές κουλτούρες, που ίσως του φαίνονται ξένες ή περίεργες. Επίσης κάποιες φορές οι συνήθειες των πελατών μπορεί να έρχονται σε κόντρα με την ηθική ή τα στερεότυπα του.

Καλός εκπαιδευτής

Να έχει μεταδοτικότητα στην εκπαίδευση ατόμων χωρίς καμία εμπειρία ώστε να γίνουν ασφαλές πλήρωμα. Να μπορεί να βασιστεί σε αυτούς όταν είναι αδύνατο να χειριστεί το σκάφος μόνος του (κυρίως στο λύσιμο, δέσιμο) ή αν αυτοί επιθυμούν να συμμετάσχουν στο χειρισμό του.

Να έχει σφαιρική γνώση

Η γνώση του δεν πρέπει να σταματάει στα λιμάνια και τις παραλίες, αλλά να γνωρίζει γενικότερες πληροφορίες για το μέρος, την ιστορία του, τη μυθολογία, τις παραδόσεις, το φαγητό, τα κρασιά, τα τοπικά προϊόντα, τις καλές ταβέρνες, τα αξιοθέατα και να δρα ως ξεναγός και ως περήφανος πρεσβευτής της Ελληνικής κουλτούρας. Να γνωρίζει πάντα ότι είναι η πρώτη εικόνα που θα κρατήσουν οι πελάτες του για τη χώρα μας.

Διακριτικότητα

Ο σεβασμός στην ιδιωτικότητα των πελατών ειδικά όταν αυτοί επιθυμούν να μην συναναστρέφονται συνεχώς με το πλήρωμα είναι βασικός.

Έμφαση στην ασφάλεια

Να κάνει μια αναλυτική ενημέρωση στους πελάτες για το πως θα παραμένουν ασφαλείς πάνω στο σκάφος (safety briefing) κατά την άφιξη τους και πάντα να μεριμνά όλοι οι επιβαίνοντες να τηρούν τους βασικούς κανόνες ασφαλείας ειδικά αν αυτοί βρίσκονται πρώτη φορά σε σκάφος ή προέρχονται από χώρα που δεν έχει επαφή με τη Θάλασσα..

Προτεραιότητα στους πελάτες

Θα πρέπει πάντα να θυμάται ότι στο ναύλο είναι η εργασία του και όχι οι διακοπές του, ειδικά όταν βρίσκεται με άλλους συναδέλφους στο λιμάνι. Να αντιλαμβάνεται ο πελάτης ότι έχει προσλάβει έναν επαγγελματία και όχι κάποιον που πληρώνεται να κάνει διακοπές μαζί του.

Αυθεντικότητα

Να παραμένει πάντα ο εαυτός του και να τονίζει τα χαρακτηριστικά που τον κάνουν μοναδικό, άλλος μαγειρεύει, άλλος ψαρεύει, άλλος είναι sommelier κοκ

Λείπει κάτι που θα ήθελες να συμπληρώσεις; Γράψ΄το στα σχόλια για να το προσθέσω στον τελικό οδηγό.

Για να γινόμαστε καλύτεροι και όχι για να κρίνουμε ο ένας τον άλλο.

Με εκτίμηση

Κώστας Πάριος